Leica SL2s --The Value of Simplicity.

Leica SL2s review

Leica SL2s — la mia recensione

Leica SL2s and 50 f1.4 Summilux Leica SL
Leica SL2S, Leica M-L adapter and the Voigtlander 75 f1.5 VM
Leica SL2S close up details
Rear view of the Leica SL2S
Leica SL2S and 50 Summilux

The L Mount

The L-Mount Alliance is a partnership between Leica Camera, SIGMA, Panasonic, Ernst Leitz Wetzlar GmbH, DJI, ASTRODESIGN, SAMYANG and Blackmagic Design. Its aim is to provide photographers with one unified lens mount standard. Developed by Leica Camera, the L-Mount allows photographers to combine lenses and cameras made by the five Alliance partners.


The SL2S is the camera that has truly matured the entire Leica L system. Let's be clear, both the SL mark1 and the SL2 are magnificent cameras. Their only limitation: a sensor that doesn't quite match up to the latest generation of back-illuminated CMOS sensors.

In other words, when you push the ISO sensitivity to high levels, you may experience some challenges, both in terms of dynamic range and signal-to-noise ratio. However, they remain excellent cameras.

From this perspective, the SL2S sets new records. The color accuracy at extremely high ISO sensitivities is something unheard of. It's incredible to find yourself shooting in color at 12,800 or 25,600 ISO



——

La Baionetta L

L’allenza della baionetta L è una partnership tra diverse società: Leica Camera, SIGMA, Panasonic, Ernst Leitz Wetzlar GmbH, DJI, ASTRODESIGN, SAMYANG e Blackmagic Design. Lo scopo è quello di costituire un’unica baionetta universale, insomma uno standard condiviso. Permettendo così ai fotografi e videografi di poter utilizzare ottiche e corpi macchina differenti.

La SL2S è la macchina che ha fatto fare il vero salto di maturità all’intero sistema L di Leica.

Intendiamoci sia la SL mark1 che la SL2 sono due macchine splendide. Unico limite di entrambe: un sensore non proprio all’altezza delle ultimissime generazione dei sensori retroilluminati CMOS. Tradotto: salendo di sensibilità ad alti ISO si soffre un po’, sia come gamma dinamica che come rapporto segnale rumore. Ma rimangono macchine eccellenti.

Da questo punto di vista l’SL2S invece segna addirittura nuovi record. La colorimetria ad altissime sensibilità ISO è qualcosa di inaudito. Incredibile trovarsi a scattare a colori a 12.800 o 25.600 ISO con quella qualità.

An high ISO ( 6400 ISO ) sample

Un esempio ad alte sensibilità ISO ( 6400 ISO )

Leica SL2s + Voigtlander 50 f1.0




—-

Build Quality, Ergonomics, Controls, Menus.

The camera is built like a tank, incredibly solid, with exemplary construction. The only downsides are that the paint is a bit delicate, and the grip rubber is equally so. It's weather-sealed with an IP 54 certification (of course, when using SL lenses), and it handles heavy rain and adverse conditions without breaking a sweat. Ergonomics are excellent, with a comfortable grip. The only minor drawback is the lack of a bit more thumb support on the back for the right hand, where you could use a little more leverage. The controls and menus are fantastic and should be a model for any other brand. To customize any button (most are left blank without labels for this reason), you simply need to long-press the button. Forget about the unnecessary complications of modern mirrorless cameras. The menus never have more than three sub-levels, and there are only six pages. Yes, you read that right, six. The joystick allows you to move the focus point to a perfect position. In reality, you can also move the focus point using the excellent touchscreen, but personally, I preferred to lock it because the risk of accidentally changing settings in the heat of the moment was high. The number of customizable buttons is just right. The top display is very convenient, showing the current settings in use at a glance

—-

Costruzione, Ergonomia, Comandi, Menù.




La macchina è costruita come un vero carro armato. Solidissima. Costruzione esemplare. Uniche pecche: vernice un pochino troppo delicata e gomma del grip altrettanto delicata. Tropicalizzata con tanto di certificazione IP 54 ( ovviamente se montate ottiche SL ) , non fa davvero una piega anche sotto acquazzoni torrenziali e situazioni avverse. Ergonomia ottima, con un buon grip. Unica piccola pecca: manca un filo di appoggio in più per il pollice della mano destra sul dorso, ove poter fare un filo di leva in più. I comandi e i menù sono meravigliosi ed è dove dovrebbe imparare qualsiasi altro brand. Per personalizzare un tasto qualsiasi ( quasi tutti lasciati in nero senza sigle proprio per questo motivo ) basta semplicemente tenere premuto a lungo il pulsante. Scordatevi le inutili complicazioni da mirrorless moderne. I menù non hanno mai più di tre sottolivelli e le pagine sono solo 6. Avete letto bene. Sei. Joypad per spostare il punto di MAF in una posizione perfetta. In realtà il punto di messa a fuoco è possibile muoverlo anche attraverso un ottimo touch screen, ma personalmente ho preferito bloccarlo perché nella confusione del lavoro il rischio di trovarsi delle impostazioni spostate era alto. Giusto il numero di tasti personallizzabilii presenti. Comodissimo il display superiore con le indicazioni delle impostazioni in uso in quel momento.




Battery Life

I haven't tested it with the new-generation batteries made compatible by a recently released firmware update for the SL2S. With standard batteries, you can expect to get between 600 and 800 photos per charge. It largely depends on how much you use the monitor and viewfinder, even during reviewing. The 100% sRGB coverage of the rear monitor is commendable, and it also boasts impressive resolution (2.1 megapixels). In short, the battery life is mediocre; the competition definitely does better. This is something to evaluate with the new battery.

Viewfinder and Display

The viewfinder systems are excellent. The peaking function is precise enough even for photography, unlike some other brands, where focus peaking accuracy is quite poor and barely meets video needs. It's a shame that the viewfinder magnification has decreased compared to the first-generation SL. If it had remained unchanged, along with the resolution increase, it would have been an absolute reference. The only drawback with the display is that it's not tiltable. That's a pity.




—-

Autonomia




Non ho ancora provato con le batterie di nuova generazione, rese compatibili da un fw appena uscito per la SL2S. Con le batterie standard si arriva tra le 600 e le 800 foto per carica. Il tutto dipende molto da quanto sfruttate monitor e mirino, anche in revisione. Encomiabile la copertura del 100% dello spazio sRGB del monitor posteriore, che vanta anche una notevole risoluzione ( 2.1 mp ). Autonomia mediocre insomma, La concorrenza fa decisamente meglio.

Da valutare con la nuova batteria.







Mirino e Display




I sistemi di mira sono eccellenti.

Il peaking è sufficientemente preciso anche per un uso fotografico, a differenza di altri brand, dove la precisione del focus peaking è assai scarsa e copre a malapena le esigenze per i video.  Peccato che l’ingrandimento del mirino sia diminuito rispetto alla SL di prima generazione. Se fosse rimasto invariato, assieme alla crescita della risoluzione vista, avremmo avuto il riferimento assoluto. Piccolo neo per il display: non è orientabile. Peccato.

A sad man in Piazza Navona at night
A man behind a lamp, nighttime. Piazza di Spagna, Rome.
A couple sleeping inside a McDonald. Rome.





—-

Exposure Meter and Autofocus

Both are excellent. The exposure meter offers 4 different modes (evaluative, spot, center-weighted, highlight-weighted) and is essentially perfect. The autofocus (AF) is absolutely impeccable in single-shot mode (AFS), although a bit more sensitivity in very low light wouldn't be bad. Its accuracy and consistency are fantastic, and the speed is also excellent.

However, it's a different story when it comes to continuous autofocus (AFC). In practice, it's as if it doesn't exist. It's imprecise, inconsistent, and makes mistakes even in simple and well-lit situations. The DFD system has significant shortcomings in this regard. Fortunately, phase-detection autofocus is coming in the next generation.

Stabilization

Excellent, simply excellent. You can even set automatic panning detection. It works extremely well for both photos and videos, where even with very subtle movements, it feels like you have the camera on a gimbal. The next generation promises to be even more impressive. I've taken handheld shots with exposure times up to 5 stops below the safety margin.





—-

Esposimetro e AF





Eccellenti entrambi. L’esposimetro vanta 4 letture diverse ( Su tutto il campo, spot, prevalenza al centro, alte luci ). Ed è sostanzialmente perfetto. L’AF è assolutamente irreprensibile in AFS, anche se un filo di sensibilità in più in bassissima luce non guasterebbe. La precisione e la costanza sono fantastici. Ottima anche la velocità.

Tutta un’altra questione l’AFC. Di fatto è come se non esistesse. Impreciso, incostante, Sbaglia anche cose banali e con buona luce. Il sistema DFD è molto deficitario da questo punto di vista. Per fortuna sta arrivando il sistema a rilevazione di fase sulla prossima generazione.

—-

Sensor and Burst Mode

The sensor is a wonderful 24-megapixel full-frame BSI (back-illuminated) sensor. Its dynamic range, colors, and performance at high ISO settings are among the best on the market. What sets it apart is the micro lenses on the sensor to optimize the performance of M lenses, which is a real pleasure to use even on the SL.

The burst mode can reach up to 25 frames per second (in RAW) with a slightly inadequate buffer, allowing for approximately 60 DNG files at that speed. With JPEGs, you can shoot until the memory card is full.

—-

Sensore e raffica.





Il sensore è un meraviglioso 24 mp  24X36 mm BSI ( retroilluminato ). Gamma dinamica, colori, resa alle altissime sensibilità al vertice del mercato. Unicità sul mercato: le microlenti sul sensore per ottimizzare la resa delle ottiche M. Che è davvero un piacere usare anche su SL.

Le raffiche arrivano a 25 fps ( in RAW ) con un buffer leggermente inadeguato, però, ad una velocità simile ( circa 60 DNG ). Con i JPEG si scatta fino ad esaurimento scheda, invece.

A man resting on the right of a monumental statue in Rome. Campidoglio square.

I can use even small and not so fast lenses as the marvelous Sigma 45 f2,8. The SL2S can handle very high ISOs without problems.

Posso permettermi di usare anche ottiche molto piccole e non troppo luminose. Come ad esempio il meraviglioso Sigma 45 f2.8. La Leica SL2S gestisce sensibilità ISO elevatissime senza alcun problema.

Palazzo storico romano, in bianco e nero

A different kind of black and white. Files from SL2S can be edited without limits.

Una tipologia diversa di bianco e nero. I file della SL2S possono essere sviluppati senza alcun limite,

—-

On The Field






An excellent camera. Pleasurable and fun to use. Exceptionally well-built. Designed by and for photographers and videographers. In fact, the video capabilities are equally exciting, which we will discuss in a separate article. The only real downside, apart from the lack of continuous autofocus, is the weight. It's the price to pay for truly impeccable construction. This issue can be partially mitigated by using a set of very lightweight lenses, such as the new Leica Summicron lenses (35mm and 50mm), or some excellent options from Sigma or Panasonic. The real advantage of the L-mount consortium is this vast selection of lenses.

For the rest, the camera truly encourages you to use it. It has a great autofocus system, responsive, with a discreet and quiet mechanical shutter, and an exceptional viewfinder that's also great for manual lenses. In this regard, I want to mention not only Leica's official adapter for M lenses but also the one offered by 7 Artisan. It comes with a helicoid for close focusing, which significantly shortens the minimum focusing distance of M-mount lenses. Very convenient. The menus are simple, straightforward, and concise. Well-thought-out interface and operations make life very easy, essentially making the camera disappear between the photographer and the subject. The simplicity and linearity, I would dare say Leica's minimalism, provide a breath of fresh air in a world that is offering increasingly needlessly complex and convoluted cameras. Here, we have 6 customizable buttons, a 6-page menu, and controls placed exactly where your hand naturally falls. It's a clean, essential tool with a very clear industrial design that may or may not appeal to everyone. Extraordinarily effective. It adapts very well to any genre of photography, from landscape to architectural photography, where the Multi Shoot mode allows you to achieve up to 96 MP resolution. It's also great for reportage and portrait photography, where the AF with body, eye, and face recognition works exceptionally well.

As a professional photographer who primarily works with weddings and portraiture, I can only speak highly of this wonderful tool. The discretion of the shutter, especially the mechanical one, and the remarkably fast and effective face, eye, and body detection autofocus make the entire workflow smooth, fast, and enjoyable. The operational simplicity allows me to focus solely on what matters: my connection with the subject I'm capturing. Its effectiveness is absolute.

Speaking as an enthusiast and someone who loves photography, it remains an incredibly enjoyable tool that I often carry with me for my personal projects. It reciprocates with simplicity, ease of use, and extraordinary image quality. In this second phase of my photographic life, the pleasure of using the tool, in addition to its effectiveness, becomes crucial, and truly, I have nothing to complain about. It's marvelous.

An exceptional tool within an extremely intelligent L-mount ecosystem.






—-

Sul Campo






Una grandissima macchina. Piacevole, divertente. Costruita benissimo. Pensata da e per fotografi e videografi. In effetti la parte video è altrettanto entusiasmante. Ne parleremo in un nuovo articolo.  Il vero unico difetto, a parte l’AF continuo non pervenuto, è il peso. Lo scotto da pagare per una costruzione davvero impeccabile.  Problema almeno parzialmente risolvibile con una serie di ottiche molto leggere, come i nuovi Summicron Leica ( 35 e 50 )

Oppure alcuni eccellenti Sigma o Panasonic.  Il vero vantaggio del consorzio L è questa grande scelta di ottiche, appunto.  Per il resto la fotocamera vi invita davvero a usarla. Grande AF, reattiva, con un otturatore meccanico discreto e silenzioso, un mirino eccezionale ottimo anche per le ottiche manuali. A tal proposito voglio segnalarvi, oltre all’adattatore ufficiale di Leica per le ottiche M, anche la versione proposta da 7 Artisan. Dotata di un elicoide per una messa a fuoco ravvicinata che permette di accorciare sensibilmente la messa a fuoco minima delle ottiche con baionetta M. Comodissima. Menù semplici, lineari, corti. Interfaccia ed operatività pensati avvero bene rendono la vita molto semplice, di fatto facendo si che non si avverta la macchina tra fotografo e soggetto. La semplicità e la linearità, ma oserei direi il minimalismo Leica, restituiscono una boccata d’aria fresca in un mondo che sta proponendo macchine sempre più inutilmente complesse e arzigogolate. Qui abbiamo 6 pulsanti personalizzabili. Un menù da 6 pagine. Comandi messi esattamente dove cade la mano. Uno strumento pulito, essenziale, con un design industriale molto chiaro che può piacere o meno. Straordinariamente efficace. Si adatta benissimo a qualsiasi genere fotografico. Dalla paesaggistica, alla fotografia di architettura, dove la modalità Multi Shoot vi consente di arrivare a 96 mp di risoluzione. Passando alla fotografia di reportage e di ritratto ( dove l’AF con riconoscimento di corpo, occhi e viso funziona straordinariamente bene ).

Parlando da fotografo professionista, che si occupa prevalentemente di matrimoni e ritrattistica, non posso che dire bene di questo meraviglioso strumento. La discrezione dell’otturatore in ritrattistica ( anche quello meccanico ), l’AF a rivelazione di viso occhi e corpo straordinariamente veloce ed efficace rendono tutto il lavoro fluido, veloce e piacevole. La semplicità operativa mi consente di pensare solo a quel che conta: il mio rapporto con il soggetto da riprendere. E la sua efficacia risulta assoluta.

Parlando da appassionato, innamorato della fotografia, rimane uno strumento assolutamente godibile e che mi porto spesso in giro anche per i miei progetti personali. Ricambia con una semplicità, una piacevolezza d’uso e una qualità d’immagine straordinari. In questo secondo aspetto della mia vita fotografica chiaramente diventa anche importante la piacevolezza d’uso dello strumento, oltre alla sua efficacia. E davvero, non ho nulla da appuntare. Meravigliosa.






Uno strumento eccezionale inserito in un ecosistema - quello della baionetta L - estremamente intelligente.

—-

Theatre of Marcellus, blue hour

A customized manual focus lens. A joy to use with a Leica SL2s

Un’ottica personalizzata manual focus. Una vera gioia da utilizzare sulla SL2s

Bride and Groom walking in Piazza Venezia. A lot of tourist around them

Leica SL2S Leica 50 f1.4 Summilux SL

Little son going for the bride and the groom, while they're coming out of the church

Leica SL2s Leica 50 SL Summilux f1.4

Bride and bridesmaid getting ready

Conclusion

Strengths



Exceptional construction

Controls

Simple and linear menus

Simple and effective interface

Ergonomics

Burst mode

Back-illuminated sensor

Sensor optimized with micro lenses for Leica M lenses

Availability of lenses in the L system (at various price points and levels)

Extremely high image quality

Chromatically in line with the Leica feel

Outstanding video capabilities

Excellent stabilization

Excellent performance at high sensitivities

Ease of use

Excellent autofocus system (but only in AFS)

Excellent body, face, and eye recognition system for portraiture

Best camera to adapt old vintage \ manual focus lenses.






Weaknesses


Electronic shutter not suitable for fast-moving subjects (slow sensor readout time)

Battery life not up to current standards (to be evaluated with the new battery)

Lack of a continuous autofocus system worthy of the name

Lack of a flash sync port

High weight

—-

Conclusioni

Punti di forza



Costruzione esemplare

Comandi

Menù semplici e lineari

Interfaccia semplice ed efficace

Ergonomia

Raffica

Sensore retroilluminato

Sensore ottimizzato con microlenti anche per le ottiche Leica M.

Disponibilità di ottiche nel sistema L ( di diversi prezzi e livelli )

Qualità d’immagine elevatissima

Resa cromatica perfettamente in linea con il Leica feeling

Capacità video straordinarie

Stabilizzatore ottimo

Resa ad altissime sensibilità eccellente

Piacevolezza d’uso

Sistema autofocus ottimo ( ma solo in AFS )

Eccellente sistema di riconoscimento corpo, viso, occhi per la ritrattistica.

Probabilmente il miglior hub per adattarci ottiche manual focus disponibile sul mercato


Svantaggi



Otturatore elettronico non utilizzabile con soggetti in rapido movimento ( tempo di read out del sensore lento )

Autonomia non all’altezza degli standard attuali ( da valutare con la nuova batteria )

Mancanza di un sistema AF continuo degno di questo nome

Mancanza di presa Syncro Flash

Peso elevato

A man dancing in Campo de Fiori, Roma. Nighttime , in black and white.

Leica SL2s Voigtlander 50 f1.0